Coke

2 mei 2017 - Aguas Calientes, Peru

Had ik al verteld dat ik cocaïne heb gebruikt! Ja ja. En dat op mijn leeftijd!

Bladeren laten wellen in je wangzak en dan af en toe het sap doorslikken. Je zou er energiek van worden, en minder last van de hoogteziekte hebben. Beide werkten niet voor mij, ik denk ook omdat ik er niet genoeg van heb gehad (minimaal 15 bladeren).

De inka's, waar Peru sinds de Matchu Pitchu zo'n hype is geworden om bekend staat, gebruikten de coka bladeren zeer uitgebreid, maar vooral bij ceremonies.

Vandaag naar die befaamde Matchu Pitchu geweest, met de bus omhoog en omlaag. Op de site moet je al veel hoog en laag lopen op hobbelige keien en stenen. Dus niks 1,5 uur naar beneden lopen met 30 graden en steile afdalingen. Vanmorgen was het nog enigzins mistig, neem daarbij de prachtige kleur van ochtendlichtd, dus foto's zóó mooi. Die bergen in de mist, blauwe lucht met daarachter soms al enigzins de zon.

Het hele verhaal van de INka cultuur zal ik je besparen, maar zelf dacht ik dat het een veel oudere beschaving was, maar ze hebben rond de 11e-15e eeuw hun cultuur in Zuid Amerika achtergelaten, totdat ze door vijanden werden verjaagd. Het hele complex werd in tientallen jaren overwoekerd met het groen van de bergen en leek vergeten totdat archeologen het vonden. Daarvoor waren de plaatselijke rovers op de hoogte van de goud en zilverschatten die verborgen lagen, en toen in 1911 het complex (her)ontdekt werd, is er geen enkele schat meer tussen de stenen gevonden.

Unesco en de Peruaanse regering proberen zoveel mogelijk in oude INka stijl te restaureren.... dat moet lukken met het entree geld van dagelijks 2500 bezoekers!!!!!!

Hier (Agua Calientes = enorme toeristenplaats) naar toe en dadelijk terug met een soort bergtreintje tussen de massieve bergketens door naar Cusco in een 3 - 3,5 uur durende rit. (Snelheid boemeltrein i.v.m. Hoogtes die overwonnen moeten worden). Mijn hotelkamer grensde pal aan een snel kolkende rivier, dat donderden geweld drong natuurlijk ook op de kamer door, heerlijk om op te slapen!

Cusco

Mooie stad met kerken en kathedralen, mooie gebouwen en 's avonds rondom de lichtjes van huizen tegen de bergen. Feeëriek.

Een paar dagen geleden met Marjo door een kunstenaarswijkje gedwaald. Fantastische doorkijkjes, (allemaal gefotografeerd), achter een proccessie met een kruis en een band aan gelopen. Thee gedronken onder een afdakje op een balkonnetjes toen het begon te hagelen en vervolgens de regenboog gefotografeerd.

Later idd nog een schilder aan het werk gezien, verder weinig kunst, maar een oh zo authentiek wijkje!

1. Hedwig:
    3 mei 2017
    Jouw coke lijkt op de qat die ze o.a. In Jemen veel gebruiken. Daar merkte ik toen ook niets van. Misschien maar goed ook. ;-)
    Veel fun nog de laatste paar dagen.
  2. Nettie:
    3 mei 2017
    Ha Marga, het lijkt steeds meer op een herkenbare vakantie: toeristisch, mooie natuur, lekker relaxen op een terras, geniet ze nog!
  3. Angélique:
    3 mei 2017
    Zo, zo wie had dat gedacht? Jij aan de coke!
    Leuk dat je het gewoon uitprobeerd!