Gezondheid en klimaat

2 mei 2017 - Cuzco, Peru

Gezondheid en klimaat

Alle uitersten meegemaakt.   30 graden tot bijna vrieskou, zeker het hotel op 4000 meter hoogte was zo koud. De tegelvloer in de douche kon ik niet met blote voeten op lopen, dus eerst maar een soort van straalkacheltje aangezet, toen een wollen deken van bed languit op de vloer gelegd zodat ik niet meteeen ijsklompen had. Dubbel dekbed op bed, sokken aan thermoshirt onder mijn pyama en toen ging het. Nou het is einde zomer hier, dan begint de winter. Ook toeristen hebben het dan zwaar, veel hotels hebben iets van een kacheltje dat nauwelijks warmte geeft. De Peruanen zelf hebben geen verwarming in huis!!!!

Verder hagelbui, regen, met regenboog, wind en hete zon.

Daardoor en door de hoogte: diaree (3x heftig maar kort.... medicijnen doen wonderen), hoofdpijn, duizelig, en te warm in de zon die een hele hoge UV straling heeft, dus factor 50 en smeren maar!

Al met al is het allemaal de moeite waard, dit is de eerste keer op hoogte en met zo'n verschil in klimaat. Een volgende reis ben je veel beter voorbereid en weet je wat je kunt verwachten. Fysiek is dit een zware reis, maar oh zo veel gezien, ervaren en meegemaakt!!!!!

Stichting Hope

Sinds een aantal jaren ken ik Anja, die ook (vak)leerkracht (muziek) is. Zij zamelt sinds een aantal jaren geld in voor de stichting Hope in Peru. Daar zit een oud klasgenoot van haar, die samen met de stichting schooltjes sticht in de bergdorpen. Anja gaat er regelmatig naar toe om die leerkrachten te begeleiden. Omdat ze zoveel voor de stichting doet is er een schooltje naar haar genoemd.

Nou is zij op dit moment in Peru. Aan het begin van mijn reis bleken onze agenda's het niet toe te laten, elkaar te treffen.

Echter haar programma wijzigde en nu ga ik morgenavond met haar eten. Leuk hè.

Ik heb mijn reisgenoten hierover verteld en die verzamelen nu de seepjes van het hotel voor deze bergmensen, en evt. Overgebleven sols (de munteenheid hier) die ze toch niet meer kunnen besteden willen ze aan mij meegeven.

Ik heb de souvenirs beperkt, en ga geen extra luxe stoel meer boeken om zo haar ook wat geld te geven voor haar stichting.

1. Hedwig:
    3 mei 2017
    Leuk verhaal om te lezen. Groetjes aan Anja!
  2. Nettie:
    3 mei 2017
    Prachtig hoe dingen samen kunnen komen.
  3. Annemarie:
    3 mei 2017
    Erg mooi verhaal en gelukkig dat je geen hoofdpijn meer hebt.Veel plezier nog
  4. Angélique:
    3 mei 2017
    Wauw, wat gaaf dat je dan toch nog Anja gaat ontmoeten!
    Geniet ervan!!!
    Mooie levenservaringen erbij!!!
  5. Dorian:
    3 mei 2017
    Ik kreeg je mail doorgestuurd van mijn moeder! Wat super dat je Anja toch ziet daar!!! Geniet ze nog en doe ze de groetjes!!
  6. Anja Scholten:
    4 mei 2017
    Wat leuk dat je haar toch nog kunt ontmoeten. Doe haar de groetjes.
    Leuk de verhalen te lezen, geniet er nog maar even van. Tot gauw
  7. Anja Eppingbroek:
    9 mei 2017
    wat ontzettend leuk Marga je gezien en gesproken te hebben in Cusco. Wat was het een gezellige avond. Nogmaals heel hartelijk dank voor je donatie en voor de zeepjes. Tot gauw! dan kletsen we snel weer bij. groetjes, Anja