Pisco

23 april 2017 - Nazca, Peru

Pisco

Pisco blijkt best een levendig stadje. 's Avonds even over het pleintje gewandeld. Veel mensen genieten nog even van het voor hier nog heel mooie weer. Ook alle kinderen en baby's genieten mee.

En toen was er de excursie naar de Ballistas eilanden. Een soort Galapagos eilanden maar dan in Peru. NOu de meningen waren wisselend vooraf of dit zo was. Ik ben nooit op de Galapagos geweest, maar de excursie was waanzinnig! Duizenden vogels hebben daar hun habitat, aalscholvers, pelikanen, de Jan van Gendt en een peruaanse soort kraai.

Verder pinguins en zeeleuwen. Er zemmen daar ook dolfijnen, maar die hadden geen zin om zich te laten zien.

Behalve de waanzinnige snelheid met de speedboot (foto's volgen later) die af en toe keihard stuiterde op het water, was het eerste dat opviel de stank van de vogelpoep. Dit heet Guano is een paar jaar lang de economische drijfveer van Peru geweest. In die poep zitten stoffen waar prima kunstmest van gemaakt kan worden.

Toen het voor het eerst ontdekt werd lagen er metersdikke lagen (tot 7 meter hoog). Dit werd afgegraven en heeft veel geld opgebracht. Nu nog, maar er kunnen geen meters meer afgegraven worden.

De vogels waren er in overvloed, geen tientallen maar echt honderden. In de lucht en in rijtjes op de rotsen. (De eilanden zijn onbewoond en we mochten er ook niet op dus). De 3 pinguins zijn altijd schattig om te zien, en een kudde zeeleeuwen, die natuurlijk toen wij er waren net hun siësta hielden, vielen vooral op door hun bijzondere gebark (zeg je dat zo?). In ieder geval hun zeer herkenbare geluid, en dat met honderden tegelijk.

Verder waren de rotsformaties prachtig. Van de kapitein mochten beurtelings mensen helemaal vooraan in de speedboot op een bankje staan. Prachtig, eerst wilde ik niet maar uiteindelijk toch gedaan. Je raad het al... staat op mijn sd kaart. Maar voor de liefhebber komt er nog een fotoboek.

1. Hedwig:
    25 april 2017
    Mooie dingen heb je al gezien Marga! Geniet nog met volle teugen. Groetjes van Hedwig!